دانلود طرح جابر ابن حیان

معرفی طرح جابر بن حیان

دانلود طرح جابر از برین طرحهای آموزش و پرورش در زمینه کشف استعداد های برتر در زمینه نوآوری و فناوری می باشد که همه ساله میلیونها دانش آموز در این جشنواره شروع به رقابت می نمایند

طرح جابر

مهمترین اهداف در ارائه طرح جابر

1-  تعییم موضوع و هدف :

 براساس علاقه ، کوشش و توانایی فرد ، سطح دشواری ، مواد ، زمان ، راهنمایی ، ایمنی

  
2-  ارائه طرح

 بحث و تفکر در باره تنظیم طرح 
      ارائه فرصت 
    بررسی طرح اولیه فراگیر 
      اصلاح اشتباهات 


 3- اجرا


            فراهم سازی وسایل و امکانات 
            تقسیم مسئولیت ها در حالت گروهی و کلاسی 
            اجرایی بودن در زمان تعیین شده 
            مراقبت از طرح جهت عدم دوری از اهداف


4 – قضاوت و ارزشیابی


           ارائه قضاوت صحیح و دقیق 
          اصلاح معایب برای مراحل بعدی

دانلود طرح جابر ابن حیان

معیار های یک پروژه موفق در جشنواره طرح جابر ابن حیان :

-    محصول کار خود فراگیر باشد

-    محصول یک برنامه ریزی دقیق باشد

-    دارای خلاقیت و ابتکار باشد

-    نمایانگر درک کلی از موضوع باشد

-    دارای گزارش کار کتبی باشد

-     خوش خط و خوانا باشد

-     دارای عکس ، نمودار و ... باشد

-    مواد بکار گرفته شد از نوع مناسب باشد

-    به نکات ایمنی اشاره شود .

-    نمایش ها به صورت سه بعدی باشد

-    اطلاعات پروژه دقیق باشد

-    تابلوی پروژه بیانگر نمای کلی پروژه باشد  

موضوعات طرح جابر ابن حیان

موضوع و پایه:

 

*    همه پایه ها

*     محتوای کتاب

*     آزاد با همراستا با اهداف

*     انفرادی

*     تیمی ( 3 نفره )

*     کلاسی

 

طرح جابر : دانلود بهترین موضوعات طرح جابر ابن حیان برای جشنواره

انواع پروژه های علمی

1- جمع آوری نمونه همراه با طبقه بندی

  • ·         دانلود طرح جابر طبقه بندی براساس شباهت ها ( با ذکر دلیل )
  • ·         دانلود طرح جابر طبقه بندی براسا تفاوت ها ( با ذکر دلیل )
  • ·         طبقه بندی براساس نوع کاربرد
  • ·         طبقه بندی بر اسا نوع عملکرد ( نحوه تشکیل تصویر در آینه ها و عدسی ها)

معایب طرح جابر بن حیان

یکی از ایراداتی که می‌توان نسبت به این طرح بیان کرد این است که بر خلاف جشنواره خوارزمی که تمام زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی و حتی زمینه های هنری را در برمی‌گیرد٬ طرح جابر تنها به تحقیقاتی با زمینه علوم منتهی می‌شود.
نحوه اطلاع رسانی به والدین و آگاهی دادن به دانش آموزان نیز در این سال‌ها کافی نبوده بسیاری از والدین تفاوت طرح جابر با روزنامه دیواری را نمی‌دانند و به دلیل اینکه از تاثیر بسیار بالا و عالی طرح جابر در تقویت روحیه پژوهشیگری در دانش آموزان بی اطلاع هستند٬ مایل به همکاری و مشارکت در طرح جابر نیستند.

مزایای طرح جابر بن حیان

  • تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان
  • تقویت روحیه کار تیمی
  • تقویت توشتار زبان فارسی با گزارش نوسی
  • افزایش مهارت های دستی به وسیله‌ی ساخت مدل 
  • افزایش اعتماد بنفس و خود باوری دانش اموزان
  • افزایش خلاقیت دانش آموزان به وسیله انتخاب طرح و ایده
  • آمادگب برای انجام تحقیقات پیچیده‌تر در آینده
  • ایجاد حس رقابت سالم علمی بین دانش اموزان
  • آشنا نمودن دانش آموزان با بستر مطالعات و تحقیقات آکادمیک 
  • فراهم کردن امکان شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان

انواع پروژه‌ها و طرح ها در طرح جابر بن حیان

ا- جمع آوری نمونه همراه با طبقه بندی
۲- مدل ( ساخت نمونه )
۳- نمایش
۴- تحقیق
۵- آزمایش
۶- طراحی و ساخت

طرح جابر بن حیان

اجزای یک پروژه علمی در طرح جابر بن حیان

همه پروژه‌ها و ایده های تحقیقاتی برای ارائه به بخش مربوطه باید دارای عناصر زیر باشد :

  •  تابلوی نمایش
  • مواد نمایشی
  • گزارش کتبی ( فقط برای پروژه های آزمایش )
  • دفتر کارنما

چگونگی کمک والدین در شرکت دانش آموزان در طرح جابر بن حیان

اکثر والدین با این هدف که د رحال کمک به فرزندشان برای انجام تحقیقات برای طرح جابر هستند٬ در حقیقت فرصت انجام تحقیقات را به دانش آموز نمی‌دهند و اکثر کارهای طرح را خود بر عهده می‌گیرند. حال آنکه نحوه کمک به دانش آموز هم محدودیت‌های خاصی دارد.والدین حین انجام تحقیقات برا طرح جابر بن حیان باید:

  • در تدارک وسایل و استقرار تجهیزات کمک کنند.
  • فضایی مثل پارکینک یا اتاق را برای کار کردن دانش آموز روی پروژه فراهم کنند.
  • پروژه هایی را انتخاب کنند که مناسب سن و پایه تحصیلی دانش آموز باشد.
  • در کشیدن خط های صاف به بچه ها کمک کنند.
  • به توضیحات شفاهی فرزندشان در باره پروژه گوش کنند .
  •  از ایمنی کودک اطمینان حاصل کنند .
  •  زمان های مربوط به انجام کارهای پروژه و اتمام آنها را برنامه ریزی و مدیریت کنند .
  • فرزند خود را برای انجام تحقیق به کتابخانه عمومی یا مکان های مورد نیاز دیگر ببرند .

تاثیر شرکت دانش آموزان در طرح جابر ین حیان در تکمیل فرم شهاب مدارس

اجرای طرح شهاب در مدارس که مخفف شناسایی و هدایت استعداد برتر است٬ با هدف شناسایی و هدایت و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۸۶ به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از حذف مدارس سمپاد و ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی برای دوره دوم متوسطه٬ اجرای طرح شهاب در مدارس‌٬ برای خانواده هایی که برای شرکت فرزندان مستعد خود در مدارس سمپاد برنامه ریزی کرده بودند٬ خبر مسرت بخشی بود.
در مدارس ابتدایی معلمان علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه ،فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می کنند و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود. یکی از مواردی که در تکمیل این فرم‌ها موثر است و سبب مستعد شناخته شدن دانش‌آموز می‌شود شرکت کردن در طرح جابر بن حبان برای مقاطع ابتدایی و جشنواره خوارزمی برای مقاطع بالاتر است.


مطالب تکمیلی:

  • چگونه یک مشاوره تلفنی خوب داشته باشیم؟
  • روش مطالعه درس ریاضی برای آزمون نمونه دولتی ۹۷ ـ ۹۸
  • تجدید سبز یا تجدید در مدارس نمونه دولتی چگونه است؟
  • راه قبولی در آزمون نمونه دولتی ۹۷ـ۹۸
  • انتخاب رشته پایه نهم (بخش اول)
  • انتخاب رشته پایه نهم (بخش دوم)
  • ۱۰ نکته مهم برای داشتن یک برنامه‌ریزی درسی موفق
  • تاثیر سهمیه در آزمون نمونه دولتی ۹۷-۹۸
  • ۱۵ نکته مهم پیش از آزمون نمونه دولتی۹۷-۹۸
  • ثبت نام آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۹۷ – ۹۸
  • شرایط ثبت نام در مدارس نمونه دولتی
  • مدارس نمونه دولتی
  • حذف مدارس تیزهوشان سمپاد و نمونه دولتی ۹۷ – ۹۸
  • ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره متوسطه دوم

شهاب

  • آیا از جزئیات طرح جابر بن حیان سال تحصیلی ۹۷ اطلاعی دارید؟
  • آیا می دانید بهترین ایده های شرکت داده شده در طرح جابر بن حیان در سال های پیش چه ویژگی‌هایی داشتند؟
  • آیا می‌دانید طرح های برتر سال قبل چه وجه اشتراکی داشتند؟
  • آیا از نحوه مونتاژ اطلاعات و داده ها در تابلو نمایش طرح جابر بن حیان  اطلاعی دارید؟
  • ایا می‌دانید چگونه در طرح جابر بن حیان شرکت کنید و تحقیقات خود را چگونه تکمیل کنید؟
  • آیا می‌دانید یک تابلو نمایش چه خصوصیاتی دارد؟
  • آیا از نکات مهم در انجام تحقیقات در طرح جابر بن حیان اطلاع دارید؟
  • آیا می‌دانید مهلت تکمیل و ارسال طرح‌ها تا چه زمانی است؟
  • آیا از تاثیر شرکت در طرح جابر بن حیان در طرح شهاب و فرم های مخصوص دانش‌آموزان اطلاع دارید؟
  • آیا تا کنون از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده کرده‌اید؟
  • آیا می دانید یک مشاوره تحصیلی عالی چه تأثیری در آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت؟

مثــــــــــال :

*    انواع سلول ها

*    انواع برگ ها

*    افات نباتی

*    طبقه بندی گیاهان از لحاظ کاربرد

*    طبقه بندی جانوران بی مهره

*    طبقه بندی مخلوط ها

*    طبقه بندی انواع وسایل اپتیک ( نوری مثل آینه ها و عدسی ها )

*    طبقه بندی مواد رسانا و نار رسانا

*    دسته بندی عناصر و ترکیب ها

*    طبقه بندی انواع ماشین ها

*    طبقه بندی انواع تک سلولی ها                                   

     ( مرحله استانی ندارد )

 

2- مـــدل ( دستــگاه ) 

انواع مدل ها

*      مولاژ

*      برش

*      مانکن

*      قادر به کار ها

*   کارکرد صحیح  - انطباق با حالت اصلی – سهولت کاربرد – اقتصادی بودن از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد .

مثـــال:

  • ·           دانلود طرح جابر مدل های مولکولی
  • ·           مدل ماشین ها
  • ·           قادر به کار ها ( ماشین گرمایی ، موتور الکتریکی ...)
  • ·           مدل زمین
  • ·           مدل آتشفشان
  • ·           ماکت نقاط امن و غیر امن منزل
  • ·           مولاژ جانوران و اندام های بدن
  • ·           برش گیاهان
  • ·           ماکت برق و مدار ها
  • ·           دانلود طرح جابر مدل گردش زمین
  • ·           دانلود طرح جابر مولاژ گردش دستگاه خون
  • ·           مولاژ دستگاه تنفس
  • ·           دانلود طرح جابر ماکت شهر آلوده و تمیز

 

 

3 – نمــایـــش  :

 مــثــــال:

  • ·             نمایش تغیرات شیمیایی
  • ·            نمایش تغییرات فیزیکی
  • ·             نمایش عملکرد ماشی های ساد و پیچیده
  • ·             نمایش ویژگی های تصویر در آینه ها و عدسی ها
  • ·             نمایش نمایش نفوذ پذیری خاک
  • ·             نمایش رسوب گذاری خاک
  • ·             نمایش آتشفشان
  • ·             نمایش کار آوند ها
  • ·             نمایش ویژگی های مخلوط
  • ·             نمایش عملکرد پریسکوپ ، ذره بین ، کوره آفتابی و ...
  • ·             نمایش مدار های متوالی و موازی
  • ·             نمایش خاصیت قطب نمایی آهنربا
  • ·             نمایش تولید آهن ربا
  • ·             نمایش خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی
  • ·             نمایش عملکرد دستگاه تنفس
  • ·             نمایش عملکرد دستگاه گردش خون

4- تـحـقـیـق در باره موضوعات طرح جابر:

راهنمای پیشنهادی شیوه نگارش مقالات علمی – پژوهشی:

مقاله علمی یک  گزارش مکتوب و منتشر شده ای است که نتایج یک پژوهش  را توصیف می کند .  متداولترین اجزای تشکیل دهنده یک مقاله علمی عبارتند از :1- عنوان  2- اسامی نویسندگان  3- چکیده  4- کلید واژه ها 5-  مقدمه 6-  مواد  و روش ها 7- بحث 8-  نتایج 9-   فهرست منابع  .

1- عنوان مقاله :

عنوان مقاله به خواننده می گوید که مقاله راجع به چه مطلبی است. عنوان مقاله باید: خلاصه ، دقیق، پرمحتوی ، خبری، فاقد کلمات اضافی ومهمترین عبارت آن باید توصیفی یا گزارشی باشد .

2- اسامی نویسندگان : 

اسامی نویسندگان معمولا" زیر عنوان مقاله ارائه می گردد.

 3- چکیده مقاله :

چکیده باید به طور معنی داری خلاصه شده و حاوی مطالب اصلی ومهمترین یافته های مقاله باشد. چکیده تحقیق در ابتدای یک مقاله پژوهشی درج می گردد و در حدود 200تا400 کلمه می  باشد. در تدوین چکیده با4 سئوال روبه روهستیم که باید این سئوال هابطورخلاصه ودقیق پاسخ داده شوند:  1- هدف از انجام پژوهش چیست؟  2- پژوهش با استفاده ازچه روشی انجام پذیرفته است؟  3- یافته های اصلی چه بوده است؟  4- از این یافته ها به چه نتیجه گیری می توان رسید؟ 

4- کلید واژه :

در انتهای چکیده واژه های کلیدی درج می شوند وحدود 3 تا6 واژه کلیدی مشخص شده ودر این قسمت قرارداده می شود.

5- مقدمه مقاله :

  در مقدمه باید به این سوالات پاسخ دهید که : چرا این کارتحقیقی راانجام دادید؟ و بدنبال یافتن چه چیزی بودید؟ در مقدمه پیشرفت منطقی نظریه و هدف خود رابیان کنید و برای خواننده توضیح دهید که به چه منظور مقاله شمارا مطالعه کند. خیلی خلاصه ،کارهای قبلی منتشر شده در باره موضوع پژوهش خود را ذکر کنید. بطور کلی مقدمه باید حاوی زمینه و چشم انداز کار تحقیقی، ونیز توضیحی راجع به یافته ها و حقایق باشد.

6- مواد و روشها  :

دراین قسمت شما فقط ابزار وروشهای استفاده شده را توضیح می دهید. دلیل انتخاب روش مورد استفاده وفرضیه های خودرابیان کنید. تمام آنچه را استفاده کرده اید از جمله وسایل ، مواد ومناطق و....را تشریح نمائید وبه این سوال پاسخ دهید که« شماچه کرده ایدوچگونه؟»

7- قسمت بحث مقاله  :

قسمت بحث مقاله از سه بخش تشکیل شده است :

 الف- حقایقی که به آن دست یافته اید  ب- تفسیر حقایق   ج- بیان علمی و تئوری یافته ها            

   8-   قسمت نتیجه گیری :

نتایج و بحثی که راجع به آنها نموده اید و کامل است بهتر این است که یافته ها و توجیه ها تتان را با هم و بطور خلاصه در این قسمت ذکر نمائید.

9- فهرست منابع :

در انتهای هر مقاله ،منابع و مآخذ مورد استفاده در مقاله درج می گردد . در این بخش ابتدا، منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی بر اساس حروف الفبا درج می شوند.

مثال برای دانلود طرح جابر :

کتاب: نام خانوادگی( نویسنده)، نام نویسنده . سال نشر ( داخل پرانتز) ،عنوان کتاب ، جلد ، مترجم، شماره چاپ ، محل انتشار، ناشر.

مجله: نام خانوادگی ( نویسنده ) ، نام  نویسنده، سال نشر( داخل پرانتز) ، عنوان مقاله، عنوان مجله، شماره دوره، صفحه .

کتاب با دونویسنده : افروز ، غلامعلی وهومن ، حیدر علی، (1376) ، روش تهیه آزمون هوش ، تهران :انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب ترجمه شده  :  ثراندایک، آر. ال.(1375) روان سنجی کار بردی (چاپ سوم) ترجمه حیدر علی هومن، تهران : انتشارات دانشگاه تهران(تاریخ انتشار به زبان اصلی ،1982)

رساله ها وپایان نامه ها : امیرپور، ساسان،(1370) تحلیل عاملی مقیاس تهران  استنفرد- بینه ( TBS) پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد (چاپ نشده) دانشگاه تهران .

مقاله های ترجمه شده  : اورمه، کاتلین(1354) توانایی ، شخصیت وپیشرفت تحصیلی در کودکان پیش دبستانی. ( ترجمه حیدر علی هومن) مجله روان شناسی. شماره12 ص 237-227(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1975)

مقاله یامطلبی از یک سایت اینترنتی : آدرس صفحه یا قسمت مورد نظر را در اینترنت که در قسمت آدرس بار صفحه مربوطه درج شده ، به همراه تاریخ مراجعه به آن صفحه می نویسیم:

(12/6/1394 )         http:/www.waier.ach.ir/eaier2/chekidwh.htm


مــثـــال:

  • ·             تحقیق در مورد ساختار ، انواع و عملکرد سلول ها
  • ·             تحقیق در مورد گیاهان غذا ساز
  • ·             تحقیق در مورد آفات نباتی
  • ·             طرح جابر تحقیق در مورد گیهان دارویی
  • ·             تطرح جابر ابن حیان حقیق در مورد اهمیت جانوران بی مهره
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد فواید و مضرات حشرات
  • ·              دانلود طرح جابر تحقیق در مورد کار برد محلول و مخلوط در زندگی و دلایل آن
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در باره استفاده از وسایل نوری در جهت تامین انرژی
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد انواع مدار های برق منزل
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد میزان مصرف انرژی وسایل
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد ساخت و کاربرد آهنربا
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد سنگ ها ( انواع و تاریخچه فسیل ها )
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد کانی های تزیینی
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد منظومه شمسی و سایر کهکشان ها
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد بیماری های تنفسی
  • ·             تحقیق در مورد بیمارهای قلب و عروق
  • ·             تحقیق در مورد سنگ کلیه در زنجان
  • ·             تحقیق در مورد ساختار عناصر
  • ·             حقیق در مورد فواید و مضرات تغییرات فیزیکی و شیمیایی
  • ·             تحقیق در مورد کاربرد ماشین ها در زنگی
  • ·             تحقیق در مورد طراحی ماشین ها
  • ·             تحقیق در مورد کاربرد عدسی ها و آینه ها
  • ·             تحقیق در مورد فسیل ها و تاریخچه زمین
  • ·             تحقیق در مورد خاک زنجان
  • ·             تحقیق در مورد آتشفشانئهای ایران
  • ·             تحقیق در مورد میزان مقاومت ساختمان های زنجان در برابر زلزله
  • ·             تحقیق در مورد قارچ ها
  • ·             تحقیق در مورد باکتری ها
  • ·             تحقیق در مورد بیماری های خونی
  • ·             تحقیق در مورد دوارو ها
  • ·             دانلود طرح جابرتحقیق در مورد واکسن ها
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد بیماری های عصبی
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد بیماری های گوش
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد محیط زیست زنجان
  • ·             دانلود طرح جابر تحقیق در مورد جانواران بومی محیط زیست زنجان

 

5- آزمایــش:

مراحل رسیدن به پاسخ :

1- روبرو شدن با مسئله

2- تعریف دقیق مسئله

3- طراحی فرضیه

4- آزمایش فرضیه ها

5- نتیجه گیری

مـــثــــال :

  • ·            آیا ارتباطی بین تکیه گاه و میزان کمک کردن اهرم وجود دارد ؟
  • ·             آیا ارتباطی بین طول سطح شیب دار و میزان کمک کردن آن وجود دارد ؟
  • ·            چگونه می توان یک فندک نوری ساخت؟
  • ·            آیا میکروب ها تأثیری در فساد مواد غذایی دارند ؟
  • ·            آیا نور ، آب و ... در میزان تولید غذا در گیاهان دخالت دارد ؟
  • ·            آیا می توان رنگ گلبرگ های گیاه را تغییر داد ؟
  • ·            آیا می توان از طبقه سوم ساختمان بدون دوربیت طبقه اول را دید ؟
  • ·            تفاوت مدار های موازی و متوالی چیست ؟
  • ·            چگونه می توان زنجیره سوزنی ساخت ؟                             

( کشوری فقط این پروژه ها پذیرفته می شود )

عناصر یک پروژه در نمایشگاه :

تابلوی نمایش :

اندازه : 120 *90

  • ·             عنوان پروژه
  • ·            هدف
  • ·             روش
  • ·             مسئله ( برای پروژه آزمایش )
  • ·             فرضیه ( برای پروژه آزمایش )
  • ·             خلاصه مراحل و فرآیند
  • ·             مواد بصری ( عکس ، نمودار ، جدول و...)
  • ·             خلاصه و نتیجه گیری

مواد نمایشی :

  • ·          طراحی جالب
  • ·          بسته بندی در صورت نیاز
  • ·          رعایت ایمنی
  • ·          پرهیز از شلوغی

گزارش کتبی :

  • ·             صفحه عنوان
  • ·             صفحه فهرست
  • ·             هدف
  • ·             فرضیه
  • ·             شرح
  • ·             مواد و دستگاه ها
  • ·             روش کار
  • ·             مشاهدات
  • ·             نتایج و جمع بندی
  • ·             منابع
  • ·            پیوست

 

مراحل عام در تولید رسانه ها :

•       مشخص کردن مخاطبان

•       مشخص کردن هدف

•       مشخص کردن رئوس مطالب

•       انتخاب نوع رسانه

•       مشخص کردن موضوع و عنوان

•       طراحی اولیه کار

•       انتخاب و جمع آوری اجزای متشکله

•       پیاده کردن طرح اولیه

•       ارزشیابی طرح اولیه

•     انجام اصلاحات و تولید نهایی

اصول تولید رسانه:

1- توازن

  2- سادگی

 3- تاکید

 4 – فضای خالی

 5 – وحدت

3 Sep 2018